ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Չեն ստեղծում պայմաններ, որ պահենք կամ ընդլայնենք մեր գենետիկական բազմազանությունը»

«Չեն ստեղծում պայմաններ, որ պահենք կամ ընդլայնենք մեր գենետիկական բազմազանությունը»
30.11.2012 | 00:03

Հայերի ծագումնաբանության խնդիրների, գենետիկական բազմազանության, հայկական գենոֆոնդի շուրջ է զրույցը կենսաբանական գիտությունների դոկտոր, ՀՀ ԳԱԱ մոլեկուլյար կենսաբանության ինստիտուտի առաջատար գիտաշխատող ԼԵՎՈՆ ԵՊԻՍԿՈՊՈՍՅԱՆԻ հետ:

-Այսօր, այսպես կոչված, գիտնականները տարբեր ազգերի ու կրոնների, հայերի ծագումնաբանության (և ոչ միայն) մասին տարբեր գրքեր և հոդվածներ են հրապարակում համացանցում և այլուր, որտեղ հայերը ներկայացվում են որպես իրենց մեջ այս կամ այն էթնիկ տարրեր ձուլած ազգ։ Ընդ որում, կասկածի տակ է դրվում նաև հայերի բնիկության հարցը: Ինչպիսի՞ն է Ձեր վերաբերմունքը նման «գիտական» խառնափնթորի նկատմամբ։
-Այդ ամենը ոչ մի առնչություն չունի ակադեմիական գիտության հետ: Ակադեմիական գիտությունն առանձին տիրույթ է, որտեղ բարձր մակարդակով, միջազգայնորեն ընդունված չափանիշներով կատարվում է աշխատանք, որն ընդունվում է համաշխարհային գիտական շրջանակներում: Այն, ինչ գրում են բլոգներում, կայքերում կամ նույնիսկ որոշ գիտական շրջանակներում, կրկնում եմ, ոչ մի առնչություն չունի գիտության հետ: Ասեմ ավելին, նրանց (ադրբեջանցիներ, թուրքեր) պատվիրած գիտական աշխատանքները ներքին շուկայի «սպառման» համար են միայն: Դիլետանտական մակարդակի գործեր, որոնք զուրկ են լուրջ հիմնավորումներից:
Ադրբեջանի նախագահը երկու տարի առաջ պատգամի նմանությամբ ինչ-որ բան հնչեցրեց ակադեմիայում` ուղղված գիտնականներին։ Այն է` նրանք իրենց աշխատանքներում պետք է ապացուցեին հայերի եկվորությունը, փորձեին մեզ ներկայացնել որպես եկվոր ժողովուրդ, որն այս տարածքներում հաստատվել է ընդամենը 200 հարյուր տարի առաջ: Կարճ ժամանակ անց Ալիևն արդեն շնորհակալություն էր հայտնում գիտնականներին, փաստելով, թե նրանք բավականին լուրջ աշխատանքներ են հրատարակել, որոնցում կատարել են իր պատգամը:
Եթե գիտությունը պետք է լինի պատգամ կամ քաղաքական պատվեր, գիտություն չէ: Ցանկացած պատվեր հստակ ենթադրում է` ստացածդ արդյունքները պարտավոր ես համապատասխանեցնել պատվիրված պահանջներին: Դա արդեն կոչվում է քաղաքականացված գիտություն, ինչն անհեթեթություն է։
Միջազգային բարձր մակարդակ ունեցող և ո՛չ մի գիտական ամսագրում կասկածելի ծագմամբ գիտնականների առանց գիտական հիմքի սիրողական մակարդակով արված աշխատանքները չեն հրապարակվում, առավել ևս, երբ նման «ուսումնասիրությունները» կասկածի տակ են դնում տարբեր ժողովուրդների, այդ թվում նաև` հայերի բնիկության հարցը:
-Ի՞նչ կասեք Ձեր կատարած ուսումնասիրությունների մասին։
-Այն, որ Արևելյան Հայաստանի գենոֆոնդի 40-50 %-ը հիմնականում ձևավորվել է վերջին սառցապատումից հետո` նախանեոլիթյան և նեոլիթյան ժամանակաշրջանում: Ժամանակակից գենետիկական մեթոդներով արված ուսումնասիրությունները փաստում են, որ հայերի ձևավորման պրոցեսն իրականացվել է Հայկական լեռնաշխարհում 5-7 հազար տարի առաջ, երբ հայերենն առանձնացել է հնդեվրոպական ընդհանուր ծառից: Այս ամենը ևս մեկ անգամ փաստում է այն, որ հայերը Հայկական լեռնաշխարհի բնիկներն են:
-Ասել է` հիմնազուրկ է նաև հայերի ծագման, այսպես կոչված, բալկանյան տեսությունը:
-Ամերիկացի գիտնականների հետ համատեղ 2012-ին մի հոդված հրատարակեցինք, որտեղ ապացուցում ենք, որ Բալկանյան տեսությունը (վարկածը), որը հիմնված է Հերոդոտոսի արձանագրած ընդամենը երկու տողի վրա, այն է` հայերը և փռյուգիական ցեղերը կրում էին նույն ռազմազգեստը, ըստ էության, ոչ մի հիմք չունի, և հայերի ծագումնաբանությունը կապել փռյուգիացիների հետ անհեթեթություն է, քանի որ Հերոդոտոսի ներկայացրածն ընդամենը մի դրվագ է, ինչն առնչվում է միայն ռազմազգեստին։ ՈՒ այդ տողերի վրա հիմնվելով փորձել խոր հետևություններ ու ինչ-որ վարկածներ առաջ քաշել` անհեթեթություն է: Ժամանակակից գենետիկան ցույց է տալիս, որ այո՛, շատ քիչ` 1-2 %-ով հոսք եղել է դեպի մեր գենոֆոնդ, ինչը, սակայն, չէր կարող լուրջ գենետիկական փոփոխությունների պատճառ դառնալ:
-Իսկ կարո՞ղ էին լեզվական լուրջ փոփոխությունների պատճառ դառնալ տվյալ ներգաղթերը Հայկական լեռնաշխարհ:
-Վերջերս հեղինակավոր Science գիտական ամսագրում հրապարակվել է մի հոդված, որի հեղինակը Քուենթին Աթկինսոնն է: Հեղինակը կրկին, արդեն երրորդ անգամ, ապացուցում է, որ հնդեվրոպական լեզուն ծագել է մեր լեռնաշխարհում, այսինքն` Հայկական բարձրավանդակում, իսկ հայերենն առանձնացել է մոտավորապես 6 հազար տարի առաջ: Ամենակարևորն այն է, որ հայերենի ծագման տիրույթը Արևելյան Հայաստանն է: Մենք բոլորս առայսօր կարծում էինք, թե դա Արևմտյան Հայաստանն է։ Այսինքն` ավելի մոտ հնդեվրոպական լեզուների ծագման շրջանին: Հայերենի բնօրրանը Արևելյան Հայաստանն է: Առավել ևս, այսօր ունենք լեզվագիտական ավելի համոզիչ փաստարկներ, որ և՛ լեզուն, և՛ գեների հոսքը փոխկապակցված են մեկը մյուսին:
Հայերենը, ըստ էության, ոչ թե Հայկական լեռնաշխարհի արևմուտքից է եկել, այլ տարածվել է արևելքից: Հայերենն այստեղից է գնացել, իսկ պետականությունը արևմուտքից է եկել, որն այսպես երկկողմ հոսք է ստեղծել, ինչը շատ ավելի ամուր է, քան մի կողմից շարժվելու դեպքում:
Քանի որ հայերը ձևավորվել են շա՜տ վաղ ժամանակներում, դա նշանակում է, որ մենք էթնոգենեզի մեջ ներառել ենք տարբեր ցեղախմբեր, որոնք ժամանակին խոսել են ազգակից լեզուներով: Դրանով է բացատրվում հայերենի 50-ից ավելի բարբառների գոյությունը: Հետաքրքիրն այն է, որ հայերենն ունեցել է այնպիսի հատկություն, որ շատ արագ ընդլայնել է իր սահմանները:
-Ես տեղյակ եմ, որ Դուք 4000 հայերի եք ուսումնասիրել Հայաստանում, ԼՂՀ-ում, Սփյուռքում, Ջավախքում և համշենահայերի շրջանում, և պարզել եք, որ Սյունիքի ու Արցախի հայերը այստեղ ապրել են 45-50 հազար տարի առաջ: Ի՞նչ նպատակ ունեն այդ ուսումնասիրությունները, և ի՞նչ արդյունքներ եք գրանցել:
-Այսօր արդեն մի փոքր շտկում ենք մտցնում, քանի որ երբ մեր նախնիները 40-50 հազար տարի առաջ եկել են այս տարածաշրջան` վերջին սառցապատման պատճառով, նրանք նահանջել են, բայց հետո նորից են վերադարձել: Ակնհայտ է, որ նրանք էթնիկապես որևէ ազգի չեն պատկանել:
Մեր ուսումնասիրությունների հիմնական և գերագույն նպատակն է վերականգնել պատմական Հայաստանի ժողովուրդների, այսինքն` առաջին հերթին հայերի գենետիկական անցյալը: Դա նշանակում է, որ մենք պետք է տվյալներ հավաքենք` ԴՆԹ-ի նմուշներ, այն հայերի ժառանգներից, ովքեր այսօր սփռված են ամբողջ աշխարհում: Դա պահանջում է, որ մենք տարբեր երկրներից, օրինակ, Ռուսաստանից Անիի հայերի, Հայաստանից և Ֆրանսիայից Վանի հայերի ժառանգներից` հավաքենք ամբողջ գենետիկական տեղեկատվությունը և կազմենք հայերի գենետիկական խճանկարը:
Մեր գենետիկական ընդհանուր պատկերը ստանալու համար վերցնում ենք պատմական Հայաստանը և այդ տարածքի դասակարգումը կատարում ենք ըստ աշխարհագրական դիրքի։ Հաշվի առնելով նրանց մեկուսացումը` մենք վերականգնումն իրականացնում ենք գավառների մակարդակով: ՈՒնենք Վան-Վասպուրականի, Բայազետի, Գարդմանի, Մուշի, Սասունի, Ալաշկերտի հայեր և այլն: Այս դասակարգման հիման վրա ուսումնասիրում ենք առանձին խմբերը և վերականգնում ենք մեր գենետիկական անցյալը:
Ընդհանուր պատկերը հետևյալն է. Հայկական բարձրավանդակը լքված է եղել բավականին երկար ժամանակ` մոտ 10 000 տարի, երբ սառցապատումը հյուսիսից հասել է մոտավորապես Հայկական լեռնաշխարհի հարավային շրջաններ: Այս տարածքը վերաբնակեցվել է մոտավորապես 12-15 հազար տարի առաջ: Դա նշանակում է, որ առնվազն 12-15 հազար տարի մեր անմիջական նախնիներն արդեն ապրում էին այստեղ։ Իսկ մեր նախնիներից ձևավորվել են և՛ հայերը, և՛ պարսիկների ու այսօրվա Ադրբեջանի տարածքի բնիկների (լեզգիներ, ուդիներ, թալիշներ և այլն) մի մասը: Սրանք արդեն այլ գործընթացներ են, որոնց շնորհիվ ձևավորվել են տարածաշրջանի մյուս բնիկ ժողովուրդները:
-Հայկական լեռնաշխարհի աշխարհագրական տարբեր շրջաններում ձևավորված հայերը ունե՞ն գենետիկական որոշակի առանձնահատկություններ:
-Հայերի գենետիկական առանձնահատկությունները շատ են, այլ կերպ ասած, գենետիկական բազմազանությունը շատ մեծ է: Քանի որ մենք հին ենք, մեր պատմությունն էլ պետք է լինի այնպիսին, ինչպիսին ամբողջ Եվրոպայում է: Ե՛վ մեր տարբերությունը, և՛ բազմազանությունը` գենետիկական խճանկարը, հարուստ են։ Այդ մասին միայն ես չէ, որ գրել եմ (մենք գրել ենք անգլիացի գիտնականների հետ): Մեր գենետիկական տարբերությունը, ինչը նկատվում և փաստվում է մեր աշխարհագրական տարբեր խմբերի միջև այն չափի է, ինչպես Եվրոպայում տարբեր ժողովուրդների միջև: Եվ եթե Եվրոպայի ժողովուրդները ձևավորվել են հազարից երեք հազար տարի առաջ, ապա հայերն ավելի վաղ են ձևավորվել: Հենց սրանով է պայմանավորված մեր բազմազանությունը, մեր տարբեր լինելը: Բազմազանություն բառը շատերը չեն հասկանում. մենք տարբեր ենք գենետիկորեն, բայց մենք նույն ազգն ենք, քանի որ ունենք նույն ինքնագիտակցությունը: Մեր ազգային ինքնագիտակցությունը նույնն է, քանի որ այն ամրապնդված է, այսպես ասած, սոսնձված է լեզվով, մի տարածքով, որտեղ մենք միասին ապրում ենք և ունենք ընդհանուր պատմամշակութային ժառանգություն:
-Իսկ միևնույն ժամանակ կա՞ն նաև գենետիկական ընդհանրություններ այդ տարբեր աշխարհագրական խմբերի միջև: Այսինքն` այնպիսի նմանություններ, որ հատուկ են միայն հայերին:
-Մենք ունենք մուտացիաներ, որոնք բնորոշ են այս տարածաշրջանին: Կա մի մուտացիա, որը շատ տարածված է տարբեր ժողովուրդների մեջ: Դա, այսպես կոչված, G հապլոխումբն է (մուտացիաների համակցություն), որը ծագել է Հայկական լեռնաշխարհում: Այս հապլոխումբը բնորոշ է հայերին, բայց հետագայում տարածվել է դեպի Եվրոպա: Այս գենը ծագել է 15-20 հազար տարի առաջ` նախանեոլիթյան շրջանում Հայաստանի և այսօրվա Թուրքիայի պետական սահմանի մոտ` մոտավորապես Գյումրիի և Կարսի մոտերքը:
Մենք ունենք մեկ ուրիշ օրինակ, որը վերաբերում է J1E-ին, որը նույնպես ծագել է նեոլիթյան շրջանում:
Այսինքն` կան մի քանի որոշակի մուտացիաներ, որոնք բնորոշ են մեր տարածաշրջանին: Պարզ է, որ դրանք հայկական չեն, պարզապես դրանք մատնացույց են անում այն ժողովուրդներին, որոնք այս տարածաշրջանի բնիկներն են: Դրանք տարածվել են և՛ Եվրոպա, և՛ դեպի Ասիա, և՛ տարբեր տարածաշրջաններ: Այսօր Հայաստանում ամենատարածված հապլոխմբերը J-ն և R-ն են, որոնք միասին մոտավորապես 70 % են կազմում` կապված, թե որ տարածաշրջանն ենք դիտարկում: Մեր բարձրագոտի Սյունիքը և Արցախը մեզ համար շատ կարևոր են: Բարձր գոտիներում ապրող ժողովուրդները քիչ են ենթարկվել բռնի տեղահանումների հետևապես նրանց գենետիկական կայունությունն ավելի բարձր է, քան դաշտավայրային տարածքներում ապրողներինը, որտեղ բռնի տեղահանումներ հաճախ են եղել: Գենետիկայի տեսանկյունից կարևորը սա է` մեզ միավորում է այն, որ մեր բոլոր տարածքային հատվածներում համարյա բացակայում է վերջին նվաճողների` արաբների, թուրքերի, մոնղոլների գենետիկական հետքը:
-Եվ ինչո՞վ է պայմանավորված այն, որ մենք մեր գենոֆոնդում օտար գեն չենք ներառել:
-Մեր ազգային ինքնությունը ձևավորվել է շատ վաղ ժամանակաշրջանում, երբ մյուս ժողովուրդները նոր-նոր էին սկսում գիտակցել իրենց ինքնության, լեզվի, պետականության խնդիրները: Այսօր շատ մասնագետներ պնդում են, որ մենք մեր ինքնության գագաթն ապրել ենք 5-րդ դարում: Այն ոչ միայն հայ մշակույթի, պատմության Ոսկեդարն է եղել, այլև մեր ազգային ինքնության: Այսինքն` քրիստոնեությանը, մշակույթին առնչվող այն պոռթկումը, որ ապրել ենք, համընկել է նաև մեր ազգային ինքնության գագաթնակետի հետ: Հենց այդ իրողությունն էլ թույլ չի տվել, որ մյուս ժողովուրդները գենետիկորեն մուտք գործեն մեր գենոֆոնդ: Հայերը գերադասել են ինքնասպանություն գործել, բայց չհանձնվել թուրքերին կամ արաբներին: Խոսքս կանանց, աղջիկների մասին է, որպեսզի չպղծվեն: Եվ եթե նույնիսկ բռնաբարված կանայք երեխա էին ունենում, ապա նա դուրս էր մղվում հայկական համայնքից: Եթե հայ աղջիկը հղիանում էր թուրքից կամ արաբից, ապագա երեխան հայկական համայնքում չէր ծնվում: Մենք ունեցել ենք ինքնամաքրման բնազդ ասեմ, թե մշակույթ` չգիտեմ: Նույն հրեաները խառնվել են այլ ժողովուրդների հետ, բայց նրանց ինքնագիտակցությունը շատ ուժեղ է եղել, քանի որ նրանց քահանաները բավականին ամուր են պահել ժողովրդի ինքնագիտակցությունը: Ընդունելով, ներառելով տարբեր ժողովուրդների ներկայացուցիչների` տղամարդկանց և կանանց, նրանք կարողացել են հստակ պահել իրենց ինքնագիտակցությունն իրենց կրոնի միջոցով:
-Հայերի արտաքին տարբերությունները գենետիկայո՞վ, թե՞ այլ գործոններով են պայմանավորված:
-Օրինակ, աչքի գույնը պայմանավորված է գենետիկայով: Մենք բոլորս չէ, որ համատարած թխահեր ենք և ցորենագույն: Մեր մեջ կան նաև շիկահեր և կապուտաչյա հայեր։ Այդ իրողությունը վառ արտահայտված է Հադրութում (Արցախ), այնտեղ գրեթե համատարած կապուտաչյա են և բաց գույնի մազերով` շիկահեր: Դա ի՞նչ է նշանակում. միայն այն, որ կապված է գենետիկայով: Մենք ունենք նաև մաշկային առանձնահատկություններ, օրինակ` տարբեր երանգներ, որոնք պայմանավորված են չոր եղանակային պայմաններով, ինչի պատճառով աշխարհագրական որոշ շրջաններում հայերը թխահեր են և ցորենագույն:

Գենետիկական առանձնահատկությունները ցույց են տալիս մի բան. որքան բազմազան է ազգը, այնքան կայուն է: Բուրգն ինչքան մեծ հիմք ունի, այնքան կայուն է: Մեր բուրգը բավական մեծ հիմքի վրա է դրված, և մենք պետք է հպարտ լինենք ու պետք է փորձենք այն զարգացնել: Մենք մեր վերարտադրությունը չպետք է սահմանափակենք Հայաստանով և դրանով մեր բազմազանությունը փոքրացնենք, այլ պետք է ներառենք աշխարհի հայերին, որոնք բավականին երկար ժամանակ մեկուսացված են բուն Հայաստանի հայերից: Ներառելու համար պետք է այստեղ պայմաններ ստեղծվեն, մեր կենսամակարդակը պիտի բարձրացվի, որպեսզի սփյուռքից գան Հայաստան ու ապրեն, սովորեն լավագույն համալսարաններում: Իսկ այսօր սփյուռքահայերը, որոնք ընդհանուր առմամբ ավելի ունևոր են, քան Հայաստանի բնակչությունը, գերադասում են, որ իրենց երեխան սովորի Օքսֆորդում, Քեմբրիջում, Կալիֆոռնիայում և այլն: Չեն գալիս։ Դա նշանակում է` չենք ստեղծում այն պայմանները, որ մեր գենետիկական բազմազանությունը պահենք կամ ընդլայնենք: Լավ, ընդլայնելը թողնենք մի կողմ, գոնե պահպանենք: Երեք միլիոն հայ ենք Հայաստանում, և ի վիճակի չենք բազմազանության մակարդակն ապահովելու: Այսպես ասած, մենք տապակվում ենք մեր յուղով, մեր թավայի մեջ, որը շատ փոքր է:
Մենք նրանց կարիքն ունենք գենետիկորեն, իսկ նրանք մեր` մշակութային առումով:
-Պարոն Եպիսկոպոսյան, հապլոխմբերը մեզ մոտ ի՞նչ հաճախականությամբ են տարածված:
-Ավելի շատ տարածված են այն հապլոխմբերը կամ գենետիկական տարբերակները, որոնք կապված են Մերձավոր Արևելքի ժողովուրդների միգրացիաների հետ` նեոլիթյան ժամանակաշրջանում: Երբ սառցապատումը նահանջել էր, ժողովուրդները սկսել էին աստիճանաբար վերադառնալ մեր տարածաշրջան և ավելի հյուսիսային շրջաններ:
Ընդհանրապես, հապլոխմբերը կամ մուտացիաները եզակի երևույթներ են: Եվ դրանք տեղի են ունենում երևի մեկ անգամ, առավելագույնը երկու անգամ կարող են ի հայտ գալ տարբեր տեղերում: Այսինքն` հավանական է, նույն մուտացիան մի ուրիշ տեղում նույնությամբ տեղի ունենա: Դա նշանակում է, որ մենք այդ մուտացիաների միջոցով կարող ենք որոշել, թե որտեղից են գաղթել այս կամ այն ժողովուրդները: Մենք ունենք հնարավորություն վերականգնելու գաղթի ուղղությունները` մոնղոլական ցեղերի, երկրագործ ցեղերի, հնդեվրոպական լեզուն տարածող ցեղերի։ Դա բավականին կուռ տեսություն է, որի մասին խոսվում է մոտ 50 տարի: Այսօր ունենք նաև գենետիկական հստակ ապացույցներ, որ գենետիկայի միջոցով մենք կարող ենք վերականգնել լեզվի և հողագործության տարածման ուղղությունները:
-ԽՍՀՄ ժամանակաշրջանի վիճակագրական տվյալների համաձայն` խառնամուսնությունները Հայաստանում կազմում էին 6 %, մինչդեռ, ՈՒկրաինայում ու Լատվիայում այդ ցուցանիշը հասնում էր մոտ 40-50 %-ի: Այսօր մենք ունե՞նք այդպիսի վիճակագրական տվյալներ, որոնք արվել են Հայաստանում` հետխորհրդային ժամանակաշրջանում:
-Տարբեր ուսումնասիրություններ փաստում են հետևյալը. Հայաստանում շատ քիչ տոկոս են կազմում խառնամուսնությունները: ՈՒսումնասիրված 4000 մասնակիցներից ոչ ավելի, քան 100 հոգու ծնողներից մեկը (տվյալ դեպքում խոսքը մայրերի մասին է) եղել է այլազգի, ինչը մոտավորապես 2 % է կազմում:
Հակառակ պատկերն է սփյուռքում: Խառնամուսնությունները կարելի է այսօր գնահատել և գուշակել, տեսնել ինչպիսի հետևանքներ են լինելու, ասենք, 50, ապա 100 տարի հետո: Այստեղ մի բան է կարևոր. որքան ուժեղ լինի Հայաստանը, այնքան «մագնիս» կլինի հայության համար: Հայությունը, հայերենը պետք է պահպանվեն ոչ թե ուրիշ տեղ, այլ Հայաստանում:


Հարցազրույցը`
Արտակ ԽՈՒԼՅԱՆԻ
ԵՊՀ ժուռնալիստիկայի ֆակուլտետի 2-րդ կուրսի ուսանող

Դիտվել է՝ 5368

Մեկնաբանություններ